Kreatywne CV - czy dla każdego?

W ciągu ostatnich lat kreatywne CV stało się popularnym sposobem na zwrócenie uwagi pracodawców. Portale internetowe przyciągają użytkowników licznymi wzorami niebanalnych aplikacji, których stworzenie zajmuje do kilkunastu minut. Kolorowe zdjęcia, grafiki, wykresy, diagramy, tabele i wiele innych form aplikacji zdaniem poszukujących pracy coraz częściej cieszy oko rekrutera – ale czy na pewno?

– Chcąc zostać zauwazonym często sięgamy po pomysłowe formy aplikowania na oferty pracy. Kreatywne CV w oryginalny sposób przedstawia wiedzę, doświadczenie oraz umiejętności kandydata. Są one wzbogacane o grafiki, których nie ma w przypadku tradycyjnego dokumentu, jak np. awatar postaci, czy wykres przedstawiający osiągnięcia z poprzednich miejsc zatrudnienia. To ulubiona forma aplikowania wśród specjalistów z obszarów IT, marketingu, grafiki komputerowej, ale też menadżerów. Wybór takiej wersji CV pomaga im podkreślić cechy, których poszukują pracodawcy (np. pomysłowość, innowacyjność, wyczucie dobrego smaku, umiejętność marketingowego zaprezentowania samego siebie, czy  umiejętności graficzne). Z kreatywną formą aplikacji eksperymentują również osoby poszukujące staży lub praktyk. Rzadziej korzystają ztej formy aplikowania ci, którzy starają się o stanowiska księgowe, finansowe, sprzedażowe czy inżynieryjne.

– W poszukiwaniu pracy oryginalność wysyłanego CV jest istotna, lecz należy pamiętać by nie przysłoniła ona trzech aspektów, na które zwraca uwagę każdy rekruter, czyli informacji o naszym dotychczasowym doświadczeniu, wykształceniu oraz umiejętnościach, – komentuje trend Dorota Kantor, Konsultant w firmie doradztwa personalnego Experis, rekrutującej w obszarach inżynieringu, IT oraz finansów. – W przypadku każdej aplikacji ważne jest, by czytający mógł szybko odnaleźć te najważniejsze informacje i odebrać ich przekaz w jasny sposób. Tworząc CV pamiętajmy zatem, by było ono przede wszystkim czytelne, a ewentualne formy graficzne nie tylko były estetyczne, ale też nie zamieniały dokumentu w rebus. Zamieszczanie doświadczenia na osi czasu, diagramie czy innych wykresach nie zawsze jest pod tym względem pomocne, a przecież kreatywność to również umiejętność przekazywania ważnych treści w sposób przyjazny i prosty, – dodaje Ekspertka.

CV jest naszą wizytówką, która często mówi o nas więcej niż by mogło się wydawać. Przy tworzeniu aplikacji, należy pamiętać, że jest to pierwszy kontakt z osobą, która decyduje o tym, czy będzie chciała spotkać się z kandydatem osobiście i dowiedzieć się więcej na jego temat. Najlepszym sposobem na wyróżnienie się z natłoku napływających zgłoszeń, jest stworzenie dokumentu, który będzie prosty w odbiorze i przedstawi nas w jak najlepszym świetle. Należy pamiętać o żelaznych zasadach, jak ułożeniu doświadczenia w odwróconej chronologii, wymienienie najważniejszych obowiązków na danym stanowisku, czy też wypunktowanie swoich sukcesów. Sprawdza sie także pogrubienie istotnych dla danego stanowiska informacji o doświadczeniu, wyróżnienie znajomości języków obcych (poziomy znajomości według Europejskiego System Opisu Kształcenia Językowego – ESOKJ, przyjętego przez Radę Europy). Na ciekawe ale i czytelne oznaczenie poszczególnych części dokumentu pozwoli użycie ikon.

– Przy wykorzystaniu w swoim CV grafik warto uważać. – przestrzega Dorota Kantor. – Częstym błędem, jaki obserwuję w nadsyłanych aplikacjach, jest używanie logotypów byłych lub obecnych pracodawców bez posiadania zgody na ich wykorzystanie. Takie wizualne przedstawienie firm ładnie to wygląda, ale niestety jest niezgodne z prawem. To samo dotyczy zamieszczania logo programów, których znajomością chcemy się w CV pochwalić. Poprawnie przygotowane CV niezależnie od tego, czy jest ono tradycyjne, czy też kreatywne, zawsze powinno świadczyć o odpowiedzialności i dojrzałości biznesowej jego twórcy, – dodaje Przedstawiciel Experis.

Lepszym pomysłem jest podlinkowanie nazw poprzednich pracodawców do ich stron internetowych, ułatwi to zweryfikowanie naszego doświadczenia i firmy, w której pracowaliśmy. Z podobnych powodów warto zamieścić w CV link do swojego profilu na LinkedIn.com lub Goldenline.pl. Jeśli posiadamy stronę z portfolio dotychczasowych prac i projektów, również ją dodajmy. Przy wykorzystaniu elementów graficznych warto zadbać też o dobraną, stonowaną kolorystykę. Jeżeli zależy nam na posiadaniu kolorowego, obrazkowego CV, a nie jesteśmy grafikiem, lepiej zaangażować do tego osobę, która rzeczywiście potrafi to zrobić, niż samemu ryzykować przygotowanie czegoś, co nie będzie wystarczająco profesjonalne. Warto też zwiedzić występujące licznie serwisy internetowe, oferujące za darmo lub za niewielką opłatą atrakcyjne szablony dokumentów aplikacyjnych. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzać z dużą ilością kolorów. Większość rekruterów przed rozmową z kandydatem drukuje CV, na którym następnie sporządza notatki. Zbyt barwny dokument to utrudnia. Kolory, układ i grafiki powinny być umieszczone w taki sposób, by czytanie aplikacji było przyjemnością a nie trudnością.

Wielu kandydatów sięga po kreatywne CV, po to, by zgodnie z powszechną opinią umieścić wszystkie informacje na jednej stronie. W praktyce jedna strona nie jest wymogiem, jednak faktycznie forma graficzna wydaje się ułatwiać lepsze posegregowanie i przedstawienie treści. Należy jednak zachować tu umiar lub zdecydować się na więcej stron, bo im więcej informacji na jednej stronie – tym większy chaos wdziera się do przekazu.

Źródło: http://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/980485,praca-kre...